Předchůdce Škody Yeti – novozelandská Trekka

Terénní automobil Trekka byl první sériově vyráběný automobil, který byl navržen a vyráběn na Novém Zélandě pro původně Novozelánďany. Velkou měrou k tomu pomohl československý konstruktér karoserií Josef Velebný, který na Nový Zéland přijel, aby dohlédl na montáž první zásilky nových vozů Škoda 1000 MB. Všiml si totiž, že novozélandští farmáři nemají žádný lehký terénní vůz. Chtěl využít šasi octavie. O tom uvažoval i novozélandský dovozce škodovek Phill Andrews, majitel společnosti Motor Lines, který dovážel na ostrov rozložené vozy a prováděl jejich kompletaci a to z důvodu zatížení dovozu nových vozidel vysokými celními poplatky. Ještě před odjezdem Josefa Velebného se oba pánové sešli. Na Vánoce 1965 se Velebný opět vrátil na Nový Zéland, aby společně s konstruktérem Georgem Taylorem postavili novozélandského předchůdce Yetiho. Auto s názvem Trekka mělo jednoduchou karoserii svařenou z plechových dílů. V nabídce byl pick- up, kombík a kabriolet. Oproti octavii měla trekka zkrácený rozvor o 224mm na 2 165mm, na přání se montovala uzávěrka diferenciálu, posilovač brzd a tažné zařízení. Zájem byl značný a to nejen na Novém Zélandu. Auta se vyvážela v malém počtu do Austrálie, na Fidži a na ostrov Samoa. Osudem Trekky byl dovoz levných japonských vozů a nezájem československého podniku vyvážet do zahraničí šasi. V roce 1971 umírá Noel Turner, rok na to výroba vozidel končí. V dnešní době je zachována už jen padesátka těchto novozélandských „škodovek“. Jeden z vozů je v současné době vystaven v Muzeu socialistických vozidel ve Velkých Hamrech u Tanvaldu.