130 let automobilu

Lavinu moderního motorismu strhl v roce 1885 spíše introvertní Carl Benz z německého Mannheimu. První zkušební jízdy se svojí tříkolkou konal za zdmi dvora nevelké dílny, do volného provozu totiž bez úředního povolení nesměl a troufnul si jen na několikaminutovou noční vyjížďku. Když při ní vůz po pár stovkách metrů škytl, vynálezci se orosilo čelo - naštěstí mohl pouhých 265 kg těžkou tříkolku snadno odtlačit do dílny. Z právního hlediska se automobil narodil až 29. ledna 1886 přiznáním říšského patentu č. 37435. Benz startoval jednoduše - prostě rukou škubnul za setrvačník. Odkrytý byl ostatně i klikový mechanismus nebo řemenový převod na brzděnou předlohu s diferenciálem, odkud dvojice řetězů závratný výkon přenášela na zadní kola. V karburátoru o objemu 1,5 litru se lihobenzinová směs, běžně prodávaná v lékárnách na čištění skrvn, volně odpařovala z hladiny. Čím bylo tepleji, tím rychleji, ale běda zajet v lese do stínu nebo projíždět chladným tunelem. S výsledky své práce věčně nespokojený Carl Benz kontrukci neustále zdokonaloval a k prodeji na naléhání manželky Berthy nabídl až třetí verzi tříkolky. Jeden z výrobků zamířil do Bratislavy. Teprve o pět let později se již čtyřkolový Benz Victoria objevil i v Čechách, u libereckého barona von Liebiega. Dnes je vystaven v NTM, zatím co originál první tříkolky uchovává Německé muzeum v Mnichově.